Thursday, December 22, 2022

Penjaga Pejabat #2

Hai.

Lama, aku tak cerita tentang kisah seorang "Penjaga Pejabat".
Sejak aku dah pindah pejabat ni, banyak sangat aku tak dapat update dekat blog. Masa sangat mencemburui aku. Tapi, aku cuba sambung ya kisah Penjaga Pejabat ini.

Aku sedang baring di sofa, memandangkan aku tak cukup bajet untuk makan tengahari. Niat di hati aku mahu melelapkan mata sebentar.

Tiba-tiba.

"Tap, tap, tap"

Ada sesuatu mengganggu pendengaranku.

Aku buka mata,
Mata aku melilau.
Telinga aku seakan panas.
Hati aku mula berdengup kencang.

"Ah, mengganggu sungguh" bisik hatiku.

 Aku bingkas bangun dan melihat jam di tanganku.

"2.15 petang. Kenapa tiada siapa yang mengejutkan aku? Tak ada pelanggan ke petang ni?" Aku mengeluh panjang.

Jam 2.30 petang, rakam sekerja pulang dari surau di bawah pejabat lalu menegurku ;

"Kau okay? Kau ada nampak atau dengar sesuatu ke?"

"Kau jangan tidur dekat sofa ni. "Mereka" memang suka mengganggu. Kalau kau mengantuk, pergi cuci muka kau, ambil wuduk dan solat. Kau dah Zuhur ke?" tanya kak Bedah (Bukan nama sebenar).

Aku lalu bangkit dan menuju ke surau.

Berlegar-legar persoalan di fikiranku tentang bagaimana kak Bedah mengetahui segalanya. Sedangkan bibirku terkunci untuk bicara.

"Ah, iyalah. Aku juga hambaMu ya Allah. Bisa saja aku berkongsi tempat dengan makhlukmu yang lain. Ampunkan aku ya Allah, melewatkan solatku 🤲🏻".

Semenjak itu, aku tidak pernah tidur di sofa pejabatku. Andai saja aku tertidur, pasti meja dan kerusi pejabatku menjadi saksi.

Begitu juga bunyi itu, tidak lagi menghadirkan diri semenjak aku yakin, sesuatu yang berlaku tidak lain tidak bukan adalah daripada Tuhanku.

=========================================================

Selepas ini akan bersambung lagi kisah Penghuni Pejabat.

Aku hanya akan menaip mengikut ingatan aku mengenai cerita tersebut.

Terima kasih yang sudi baca dan komen.


Bersambung ....

No comments:

Post a Comment